lördag, juli 11, 2009

Bouganvillea


Nedan kommer lite Bougainvilleainformation från min egen erfarenhet och googlande. Jag är ingen expert på något sätt.

Bougainvillea är en klätterväxt som huvudsakligen lever i södra europa. Den kan ha många olika färger på sina blommor. Här i Sverige har jag dock bara sett lila och vita på plantskolorna. Den gillar sandblandad lerjord som går lite åt det sura hållet. Ph värdet bör ligga mellan 5,5 till 7,5.

Under blomningen vill de gärna ha både gödning och vatten, men den måste torka upp emellan. Vattnar man för mycket vill den inte blomma. Det kräver lite fingertoppskänsla med hur mycket vatten man bör ge. Jag brukar vattna två gånger i veckan så att den torkar upp emellan. Torkar den inte, så ge den mindre vatten åt gången. Det gör ingenting att den hänger.

Bougainvillea gillar fosfor (P). Mitt hemliga recept på bra blommning är dock lite vanligt urin. Urin innhåller kväve, fosfor och kalium. Blanda 1/10 urin/vatten och ge vid varje vattning när växtperioden börjar ta fart. Vill man inte använda urin fungerar blomnäring bra, men blanda svagt.

Bougainvillea är inte superglad för ny jord. Det bästa är att fylla på efter hand. Skulle krukan bli för liten, lirka ut hela plantan med den gamla jorden och fyll på runt om. Var dock försiktig så att du inte bryter plantan nere vid roten, vilket kan vara lätt hänt om rötterna sitter fast runt kanten på den gamla krukan. Här kan det vara bra att vara två och hjälpas åt.

Citrusjord är perfekt tycker jag. Bra blandning sand och lera. Ha gärna ett par cm lecakulor i botten så man inte riskerar att rötterna står i vatten. Skulle detta hända tappar den oftast alla blommorna och strejkar flera veckor.

På vintern vill den gärna ha det lite svalare. Jag brukar flytta in den i sovrummet där vi håller det ganska så svalt. Har läst att den vill ha det så kallt som +5 men SÅ kallt har vi knappast i sovrummet. Min trivs iallafall bra därinne. Vi har även ett litet fönster öppet vintertid så på natten kan det nog bli ganska kallt. Den verkar dock inte bry sig om kalluften.

Oftast tappar den bladen på vintern. Vattna lite. Stick ner fingret och känn efter så den är riktig torr innan du vattnar. Jag vattnar ca 2 gånger i månaden. Man tar nog snarare död på plantan med för mycket vatten snarare än för lite. Jag har läst att plantor i vila tål frost, men jag har aldrig utsatt den för det.

Lycka till med din Bougainvillea!

Inga kommentarer: