tisdag, oktober 12, 2010

Visum till thailand

I morgon, har jag försökt få fram hur man söker visa till Thailand, i en vecka. Jag skojar inte!

Vi ska ha visum för mer än 30 dagar, så vi måste ansöka innan vi åker. Vi ska även åka in och ut ur landet och behöver multiple entrance. Hittade blanketter och skrev ut, men där var ingen kryssruta för multiple entrance.
Googlar och läser på forum. Reglerna ändrades tydligen på hösten 2008. Så nu säger alla olika. Försöker ringa dem, men helt omöjligt att komma fram. Upptaget eller så glömmer man deras telefontid mellan 9-11.

Skickar givetvis iväg ett antal mail och tillslut kommer ett svar:
The visa is very complicated. Please try to call the Royal Thai consulate tel.031 150640 (9.00-11.00)

Håller fullkomligt med, men det går ju inte komma fram per telefon!

I måndags ringer jag nonstop från 8.55-11.05. Upptaget mellan 9-11 och innan/efter telefonsvarare.
Skickar ett mail och ber de ringa mig!

Jag har förstått vad jag ska fylla i och skicka med, men hur mycket är avgiften?
Läs själva:
http://thaiconsulate.se/visa.htm
Först står det:
260 kr i avgift per person och resa.
Lite längre ner står det:
1-2 pass = 100 SEK, 3-4 pass = 120 SEK
Öppnar du sen pdf en med instruktioner (länk längst ner på sidan) står det:
Fee 200 SEK per person for single entry (in cash)
Fee 400 SEK per person for double entry (in cash)

Så hur mycket ska jag betala?
Och HUR ska jag skicka pengarna? Ska jag sätta in dem någonstans? Stoppa ett par hundringar i kuvertet? Frimärken? Check?

Idag har jag ringt nonstop igen. Och vet ni? 10.59 kom jag fram! Men nu till det roliga!

Jag ska bara betala 120 kr i kontanter som jag lägger i kuvertet! För oss alla tre. För multiple entrance..

Inga kommentarer: