fredag, november 26, 2010

Skype


Eftersom vi nu har superuppkoppling går det utmärkt att skypa med eller utan video. Vi är online oftast mellan 16-18 svensk tid.
Använd user: Peter Anderberg

Internethistorien för intresserade.
Igår var vi superdupersugna på Internet, men vi missade öppettiden med fem minuter. Ganska irriterande..
Idag åkte vi ner och fick ny kod. Strömmen var dock avstängd i hela området eftersom de numera asfalterat hela vägen förrutom där elstolparna står. Dessa ska flyttas och i tre omgånger (som tur inte efter varandra) stängs strömmen av mellan 9-16 för att kunna asfaltera de återstående fickorna längs kanten.

Leo och Peter gick till poolen för ett eftermiddagsdopp och jag fick ligga kvar på soffan i huset och vara strömvakt. Av någon konstig anledning hade jag satt fläkten på max för att vara säker på att jag skulle märka när strommen kom, och gissa om jag märkte det? Jag låg och läste och hade slumrat till under de sista sidorna och när fläkten plötslig börjar gå på max hoppade jag en halvmeter upp.

Av ren skicklighet studsade jag ner i sandalerna och sprang sedan av bara farten ut på gräset och ropade: PEEEEEEETER, STRÖÖÖÖÖÖÖÖM!

Jag glömde bort att vi inte var så ensamma på Bali längre och halva området tittade på mig. Där jag stod med tårna halvvägs i sandalerna, sarongen på sniskan uppdragen till midjan, håret rakt ut, och en halv boksida avmarkerat av svett i halva ansiktet och kände mig rätt så dum.

Internetet fungerade inget vidare. Vi fick kontakt ett par sekunder och sen var det nere i någon minut. Peter var inte sen på att kasta sig på luren och de vackert sätta sig i bilen och komma hit.

Efter mycket om och men visade det sig att det är fel på adsl-kabeln från stolpen in i huset. Det funkade för 3 veckor sedan men nu var det urkasst. Men Peter ville ha Internet och det nu, absolut inte på måndag!

Så undertiden thaikillarna försökte dra i trådarna i huset gick Peter runt och tänkte allt vad han kunde på lösningar. Inställningen var att detta ska lösas nu!

Då får han syn på stolpen utanför. Peter går runt stolpen och kollar och tänker:
Farbror Baltazar: Och han funderade och han funderade..
Och så kom han på det!
- Vi bryter upp skåpet och kopplar in skiten direkt!

Nja..det går nog inte sa thaikillarna.
- Jodå jag jobbar med datorer sa Peter och började se om han kunde öppna skåpet.

Under hela processen var thaikillarna väldigt skeptiska. De skrattade och skakade på huvudet och ibland kom det No can not do ut ur deras munnar. Men på det örat lyssnade inte Peter på. Det här blir så bra så!

Så nu är routern inkopplad inuti elskåpet, direkt i elmätaren. Telekabeln går direkt upp i stolpen. Eftersom skåpet är i plåt hittade de ett hål i plåtskåpet och där sticker routerantennen ut så långt det går.

Så nu har vi superduper kräm i nätet! Haha, ni skulle sett thaikillarna...och Peter...jag skrattar ännu :)

1 kommentar:

Åsa sa...

Han e inte riktigt klok, Peter :)