onsdag, februari 08, 2012

Vara i nuet


Jag gjorde en övning som tydligen ändrade mig mer än jag själv var medveten om. Peter visste ingenting men efter en vecka sa han att han tyckte jag hade förändrats till det bättre.

Jag talade om övningen för Nina, som absolut inte trodde på det, men hon kom också tillbaka och sa det var helt otroligt.

Så ge övningen en vecka och se om det förändrar något.

Varje gång du tvättar händerna, sluta tänk och bara känn. Känn hur händerna möter varandra, hur tvålen känns, hur vattnet känns. Lyssna på vattnet, på andra ljud, på din andning. Lukta och känn dofterna. Under hela tiden du tvättar händerna ska du inte tänka. I början kommer du tänka: "jag ska inte tänka", hehe. Men försök bara koncentrera på att känna, lukta och höra så försvinner tankarna oftare och oftare.

Första gången rösten i skallen blev tyst blev jag helt förvånad och började tänka Shit nu tystnade den, så det varade bara en sekund. Men nu kan jag nog vara helt tyst i upp till 20 sekunder iallafall. Det är mycket skönt och ger en inre frid som inte går att beskriva.

Prova

Inga kommentarer: