måndag, januari 28, 2013

Snabb bearnaisesås

Peter gjorde en video till hans kollega Ola om hur man gör den snabbaste bearnaisesåsen:
Mycket god, tycker vi här hemma.

Hur man gör:
Viktigast av allt, dragon i vinäger (jag köpte min på ICA): http://shop.wgs.se/dragonblad-i-lag-p-160-c-158.aspx

Ingredienser:
2 st äggulor.
1 tsk vinäger från dragonburken samt kanske 2-3 tsk dragonblad.
Finkornigt salt. Jag kör örtsalt.
250 gram smör.

Instruktioner:
1. Micra smöret i kanske 3 min. Jag gör det i en stor tekopp med en assiett över så det inte stänker.
2. Separera äggulor, grovhacka dragonblad och häll samman med vinäger och salt.
3. När smöret är smält lägger sig det vita (proteinerna) i botten. Separera detta så man kan hälla fritt.
4. Vispa samman, långsamt först. Jag har en blöt Wettex-trasa under plastbehållaren så den inte rör sig.
5. Smaka av med mer dragon, vinäger eller salt. Är den platt och fet så behövs vinäger, är den smaklös så dragon.

Bra att veta:
Egentligen ska det vara 150 gram smör per äggula så 300 gram i detta fall, fast med mer vinäger och dragon då. Ju mer smör desto fastare sås (max 1,5 liter per äggula), fast mindre smak tycker jag.
För att det ska få kallas bearnaisesås ska man även ha med schalottenlök. Finhacka och lägg i om du känner för det, men det är ingen större skillnad.

Onödig info:
Äggulor i en temperatur och smör i en annan? Möjligt men denna metod har alltid funkat för mig.
Koka ner vitpepparkorn och lagerblad för smakens skull? Det vill jag se ett blindtest på om någon kan smaka.
Denna bearnaisesås går inte att förvara i kyl och värma sen. Är så god att den ändå tar slut.

Inga kommentarer: