torsdag, februari 14, 2013

Snacka Snyggt!


Jag hade turen att få gå och lyssna på Elaine Eksvärd och hennes föreläsning "Snacka Snyggt". Elaines ord gick rakt in i mig och jag blev så inspirerad att jag på plats köpte hennes ena bok "Härskartekniker" som jag började läsa i redan på tåget hem.

En av mina fördomar mot retorik är just att det handlar om att prata prydligt. Jag har i min enfald (fint ord som betyder dum, trögtänkt, enkelspårig) försökt att lära mig "fina ord" och använda dem när jag vill verka vara intelligent och få folk att lyssna.

Efter Elaines föreläsning gick det upp för mig att mitt syfte är ju att folk ska lyssna på det jag säger och pratar jag ett språk som de inte förstår så går budskapet förmodligen inte in. Därför handlar det mera om att Snacka Snyggt än att Prata Prydligt. Och Elaine var fantastisk på att få mig att inse skillnaden!

Både hennes föreläsning och hennes bok fångar min uppmärksamhet med hennes fantastiska retorik - sättet hon väljer orden - får att få mig att lyssna och vilja ta efter.

I boken Härskartekniker handlar det om att bryta ner andra människors sätt att förmedla mer än en sak i sitt sätt att uttrycka sig genom att bli uppmärksam på hur och vad som sägs. Genom att svara på olika sätt skapar man positivt eller negativt resultat av konversationen. Hon pratar också mycket om hur vi genom vår generalisering skapar ett filter utifrån hur vi uppfattar personer och därefter även tolkar den personens budskap.

Under tiden jag läser poppar det upp olika scenarier i mitt huvud. Jag applicerar retoriken både på mitt professionella och privata jag, på händelser som har hänt och eventuellt händelser som kan inträffa. Jag stannar ofta upp i mitt läsande och ett och annat skratt har slunkit ur min strupe då fantasin skenat iväg.

Jag kan verkligen rekommendera en bok (eller två) eller en föreläsning av Elaine. På provläs.se kan du provläsa 20 sidor av Härskartekniker gratis. Det räcker för att ge en korrekt inblick i både Härskarteknikers och föreläsningens nivå på retoriken.

Härskarteknik av Elaine Eksvärd

Adlibris har boken för endast 96 kr. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137139053

Inga kommentarer: