torsdag, februari 28, 2013

Var är kommunens chefer?


Jag har ringt ca 120 gånger till verksamhetschefer inom kommuner i Skåne. De är näst intill omöjliga att få tag i.

Ofta är det möten. Ringer man halv nio, är de på möte till klockan 12. Ringer man klockan ett, är de på möte till klockan 17.30. Det måste vara jobbigt att ha sååååå långa möten!

Många har ingen hänvisning alls. Man ringer alla signaler tills en automatisk röst talar om att anknytning xx xx svarar inte. En verksamhetschef har antagligen satt sin telefon på ljudlöst och sedan glömt den i materialförrådet  för jag har ringt i över två veckor och alltid kommer rösten att vederbörande inte svarar.

Idag ringde jag till och med växeln i kommunen för att försäkra mig om att hon fortfarande arbetade som verksamhetschef och att hennes telefonnummer stämde. Växeltanten provade koppla mig, men samma icke-svar. Får man lov att vara så oanträffbar?

Ett annat fenomen är det här med tjänsteärende. Några chefer är på tjänsteärende dag efter dag, vecka efter vecka. Det roliga är att tjänsteärendets längd och datum ändras, så tydligen är det någon på andra sidan som gör någonting. Men jag kan intyga, att inte är det att svara i telefonen.

Sist men inte minst är det det här med att lämna meddelande. Jag har lämnat mitt namn och telefonnummer åtskilliga gånger men det har bara varit en som ringt tillbaka. Varför har man möjlighet att lämna namn och telefonnr efter pipet när de aldrig ringer tillbaka? Är det inte bättre att telefonsvararen säger försök igen senare än att man får en falsk förhoppning om att bli  uppringd?

Inga kommentarer: