fredag, augusti 23, 2013

Blått öga

Leo i slagsmål i skolan idag. Inte bra!

Leo började ny skola förra veckan – Backaskolan i Lund. Under dessa två veckor har han kommit hem ett par gånger och sagt att han har blivit knuffad och igår puttades han in en legohylla så han fick ont i huvudet. Han säger att skolan inte tar tag i bråk som hans gamla skola gjorde.

Vi har lyssnat på vad han sagt och även om vi inte gillar det så har i alla fall jag tänkt att jag inte kan vara en hönspappa utan Leo gör säkert dumma saker han med. Saker som inte kommer fram.

Idag hämtade Monica honom och han var blåslagen vid ögat och i pannan samt hade smärtor och blåmärken på benet. Monica undrade vad som hade hänt och Leo ville inte prata om det på fritids. Hon frågade läraren som satt där och han hade inget svar utan gick iväg för att få bättre koppling på WIFI på hans dator(?).

På vägen hem berättade Leo att han och någon kompis på lunchrasten hade bundit ett rep i ett träd på skolgården för att kunna klättra upp i trädet. Då hade ett annat barn kommit fram och sagt att man inte binda rep i träden. Leo sa att han inte hade brytt sig om pojken utan fortsatt att binda repet utan att säga något. Pojken knuffade då omkull och slog Leo i ansiktet. Leo blev rädd och försökte försvara sig med att slå tillbaka. Pojken slog då många slag tillbaka i Leos ansikte. Leo uppskattar det till 15 slag.

Leo försökte komma loss från pojken men kunde inte utan pojken lämnade platsen och några flickor fick hjälpa honom. Leo försökte då leta upp en vuxen men hittade ingen utan satt ledsen i korridoren. Flickorna hämtade en vuxen som samtalade med pojken som Leo hade bråkat med. Leo blev aldrig tillfrågad om något. Vi som föräldrar fick inget veta. Inte ens när Monica hämtade Leo och undrade vad som hänt.

Monica ringde direkt till pojkens föräldrar och berättade vad som hänt. Mamman svarade att pojken var hos en kompis och lekte(?). Monica ville att vi alla skulle träffas och gå igenom vad som hänt och Mamman svarade att de kunde på söndag.

När jag fick höra om händelsen blev jag självklart inte glad. Jag ringde direkt till skolan och önskade prata med rektorn omgående. Den jag pratade med lovade få tag i rektorn.

Efter jag ringt till skolan ringde jag polisen för att höra hur man normalt bör hantera ett sådant ärende. Polisen sa att det var ett klart fall av våld när någon börjar slåss och att skolan ska polisanmäla en sådan händelse. Görs inte detta och jag och Monica bedömer att myndigheter bör kopplas in kan vi göra en anmälan.

Strax efter detta ringer rektorn mig och jag förklarar vad som hänt. Hon kände inte till händelsen och självklart fördömer det hela. Samtidigt säger hon att sådana händelser är mycket, mycket ovanliga på skolan. Jag frågade henne om hon verkligen känner till vad som händer på skolan eftersom denna händelse verkar ha passerat förbi obemärkt i samtliga led. Leo som är blåslagen i huvudet kanske har blivit misshandlad av en vuxen, vilket skolan alltid har en skyldighet att hantera.

Jag undrar också hur tillsynen på uteplatserna fungerar då uppenbarligen ingen vuxen varit på plats utan flickor fick jaga rätt på någon. Detta trots att det säkert varit ett himla liv på skolgården. Något som rektor inte kunde svara på.

Rektorn sade att de kommer ha möte med samtliga inblandade på måndag för att sedan återkomma till oss.

Under samtalet med rektorn uppfattade jag hon indirekt försvarade pojken och skolan. Jag svarade med att ~15 slag i ansiktet samt sparkar på benen där Leo klart har blivit utsatt för övervåld och ingen har reagerat eller rapporterat? För mig är det solklart fall för utredning.

Frågan är hur Leo och den andra pojken mår och kommer må av en sådan händelse? Mycket tråkigt!
 
Leo säger att han inte vill gå tillbaka till skolan för att träffa pojken, som går i hans klass. Jag och Monica har beslutat att vi kommer vara med i skolan nu ett antal dagar.
 

 
 

Inga kommentarer: