torsdag, september 19, 2013

Agna kroken så det passar fisken

När jag var arbetslös fick lära mig på en av TRRs kurser, vikten av att skriva mitt CV utifrån arbetsgivarens önskemål. Mitt gamla sätt att stapla min erfarenhet tillsammans med alla mina kunskaper är det ingen rekryterare som orkar läsa. Fokus ska läggas på att beskriva vad jag kan tillföra företaget. Jag fick lägga en hel del tid och resurser på att få reda på vad företaget ville ha för att sen formulera mig på hur jag kan hjälpa dem

När jag nu sitter med säljtexten för Winberg IT googlar jag en hel del för att hitta de rätta orden för Winberg. Det som slår mig är hur många företag som bara ser allt utifrån sin synvinkel och vill bräscha över allt de kan.

"Vårt bolag XX strävar efter att bibehålla vår ställning som en av de främsta byråerna.."
Vem bryr sig om vad bolaget strävar efter?

"Våra möjligheter att erbjuda den bästa YY har gjort att vi tillhör de största inom branschen.."
Ni är stora och rika. Än sen? Jag bryr mig bara om hur stor jag är/kan bli

"Vi önskar ge våra kunder den mest professionella.."
Ni önskar och ni önskar. Jag är mest intresserad av vad jag önskar!

"Vi ser gärna att ni snabbt kontaktar oss för att.."
Varför ska jag kontakta er? Vad har jag för nytta av det?

På samma sätt som i vårt CV, bör vi tänka på vad vill kunden ha. Vilket mervärde får kunden och vad har vi som kan hjälpa kunden att uppfylla det den vill ha? Om företaget lyckas visa hur de kan hjälpa till att lösa kundernas problem, skulle säljarna knappast behöva anstränga sig för att sälja.

För att fånga en fisk letar jag upp en stor mask som jag betar kroken med. Jag håller masken precis framför näsan och tänker: Skulle du inte vilja ha denna goda, feta masken, lilla fisken?

För att fånga fisken tänker jag på vad den vill ha, inte på vad jag själv vill ha. De flesta är oändligt intresserade av att tala om vad de vill ha, men ingen annan är så väldigt intresserade av det eftersom de själva är intresserade av vad de vill ha.

Det bästa sättet att påverka människor är därför att tala om vad de vill ha och visa dem hur de ska få det. Se till att väcka en intensiv lust hos andra.

I morgon kanske du vill övertala någon att göra något. Men innan du öppnar munnen, fundera på hur du kan få den här personen att vilja göra det? Genom att göra detta undviker du att handlöst kasta dig in i en situation om vad du önskar.






Inga kommentarer: