torsdag, september 12, 2013

Boktips: Hur du vinner vänner

Hur du vinner vänner och påverkar din omgivning. En bok om kommunikation människor emellan av Dale Carnegie.


Jag måste säga att jag inte alls gillar bokens titel eller dess utseende. Titeln känns tabu och något som jag helst inte vill visa att jag läser. "Hur jag får vänner?" Folk kan ju tro att jag är världens looser som måste låna en bok om hur man får vänner. Jag gömmer boken uppe på toaletten och läser den där i smyg..

Men boken handlar inte alls om hur jag ska skaffa kompisar. Den tar upp betydelsen av att ge beröm istället för kritik. Hur kritik får motsatt effekt av det vi vill uppnå. Dale skriver om leendets effekter och om hur ett genuint intresse för andra påverkar motparten. Hur vår inställning till saker och ting kan få totalt olika utgångar beroende på hur vi säger saker och hur vi ser ut när vi säger det.

Hans råd känns så självklara, men jag vet att jag ofta glömmer bort dem. När en sur busschaufför suckar högt när jag glömt ladda mitt Jojo-kort är det svårt att le och vara vänlig tillbaka. När Leo för femtielfte gången inte städar upp efter sig har jag så lätt att bli arg och talar om för honom att han minsann aldrig.. 

Boken gör mig glad och påmind. Jag behöver inte läsa många sidor innan jag lägger den ifrån mig och  möter dagen på ett mer positivt sätt. En attityd som känns inifrån. Ett sätt att vara därför att jag känner i mitt hjärta att jag gör det med en innerlighet och sannhet. En påminnelse om att jag bara har ett liv och endast jag, bara jag, kan påverkar hur det ska bli.

Inga kommentarer: