torsdag, september 26, 2013

Utvärdering Creative Cloud installation


Att installera Creatvie Cloud

Att få igång Adobe creative cloud var inte det lättaste. Jag vet inte om jag har blivit bortskämd med bra gränssnittsdesign från tidigare, eller det faktum att jag fått ny dator med windows 8 eller om jag helt enkelt är helt "rudis i huvve", men det var inte helt enkelt att få igång det hela.

Efter att ha köpt licens och fått den verifierad var det dags att logga in. Adobe skryter med att man kan ha flera datorer/iPads på samma licens. Detta passar ju utmärkt för två-tre manna företag. Det som var otydligt var:

1. Ska alla använda samma login?
2. Ska man lägga till flera personer i det som Adobe kallar team?



Hantera ditt team

Det mest logiska var att klicka på Hantera Team. Informationen som poppade upp var:

Du har köpt 1 plats av din återförsäljare. Nu kan du bjuda in eller ta bort användare från din 1 plats när som helst. Du kan lägga till fler platser än den ursprungliga 1, men du måste behålla minst 1 plats fram till ditt helårsdatum. Ditt årsdatum är 2014-010-16Villkor

Okej, vi lade till två personer och skickade ut inbjudning. Status blev väntar på acceptans och den andra var Inbjudan väntar, men inget email kom till de tillagda personerna.

Logga in som admin på Adobe CC

Som admin kunde man ladda ner Creative Cloud för ditt skrivbord. När detta var klart startades programmet och en lista på alla produkterna kom upp. Produkter kallas numera för appar. För mig är det ingen app, utan ett program. Nästa steg var att antingen installera eller testa. Under Adobe Bridge står det Installera men under Photoshop står det Testa.

Sammanfattning: både ordet appar och installera/testa var förvirrande.

När sedan Photoshop skulle startas från skrivbordet fick man två alternativ. Antingen Licensiera programmet eller Prövotid. Logiskt klickade man på licens men då skulle man skriva in licensnyckel. Eftersom vi har köpt hela cloud lösningen, fanns det ingen specifik Photoshop license key. Det blev till att försöka hitta någon som visste.

Kontakta supporten på Adobe

Supporten på Adobe är väl gjord för att det ska vara enkelt. Jag klickade på Kontakta kundtjänst, fyllde i massa dropdown och kom tillbaka till Kontakta kundtjänst. En loop med massa FAQ och dropdowns.

Länken - "Jag behöver mera hjälp" tog mig till slut till en sida där, om jag scrollade ner, iallafall hittade en livechatt. Chatten var helt ok, men det slutade med att jag skulle ringa ett svenskt 08-nr.

Det svenska nr talade om att det bara fanns engelsk support för mitt land och jag blev kopplad till Indien. En indier svarade och efter jag talat om allting mycket sakta och upprepat allt som jag tog i chatten, kunde han inte hjälpa mig utan kopplade mig vidare. Där fick jag mitt tredje casenr och fick dra historien en gång till.

Sammanfattning: Kände mig ganska uppgiven över att informationen jag upprepat inte följde med vidarekopplingen. Dessutom kändes det väldigt ineffektivt att skriva ner tre olika casenr som var väldigt långa.

Börja om från början

Hos den tredje instansen fick jag veta att man skulle lägga till en inbjudan under hantera team. Alltså börja om från början. Zzzzz

Jag lade till mig själv, men inget inbjudningsmail i inboxen. Jag tog bort alla i teamet, fick upp en skrämmande varning om att nu tar jag bort ALLT - tryckte OK och alla var borta. Under tiden plingade min nya win 8 att jag skulle starta om, så det gjorde jag.

Sammanfattning: Mycket jobbigt att trycka OK på den skrämmande pop-up ruta

Efter omstart kunde jag lägga till mig själv, men denna gången med nytt adobe ID. Eftersom jag loggade in som chefen, men lade till mig själv tänkte jag att det var ok. Jag hoppas jag inte pajat för chefen, hehe. Tillslut, finally, kunde jag logga jag in med det nya ID:t och kunde starta mina program utan licensnyckel.

Energin är efter två timmar slut, så nu tar jag en räkmacka tillsammans med Nina. Nya Photoshop startades och den ser mörk och modern ut. Återkommer med flera recensioner. Det gick iallafall bra att ta dessa två screenshots.

Sammanfattning: Glömde ni användarvänligheten Adobe? Varför inte använda invanda ord som program, lägg till användare? Vad betyder det att jag köpt en "plats"? En licens? En plats på EN dator? Mitt årsdatum - årsdatum är 2014-010-16 - vad betyder det? Vad hände med det superenkla - två klick och sedan up and running? 

Nja...Adobe får faktiskt underkänt!

Inga kommentarer: