fredag, december 27, 2013

Egna stenar till akvariet

Får ju hitta på något roligt projekt här i jul. Så varför inte förbereda stenarna till mitt Malawiakvarium?

Först åkte säcken med finbetong in. Eftersom cementblandaren rest tillbaka till svärfar, fick elvispen jobba lite istället. Det är väl inte så stor skillnad mellan bröddeg och betong, eller?


Gammalt julklappspapper fick fungera som underlägg. Perfekt för det är perforerat och suger inte vatten lika lätt som tidningspapper. En trasig kruka och petflaskor får fungera som fundament. Därefter hittade jag en påse med korallsmulor och snäckor från Thailand längst in under barskåpet. Vem tusan har lagt den DÄR?


Första lagret smetades jämt ut så att fundamenten täcktes. Krukorna får vara kvar och följa med ner i akvariet, men petflaskorna tas bort när betongen torkat. För att få stenigt utseende "kluttade" jag på betong ovanpå den fint packade. Jag hoppas det härdar ihop sen så att det håller.

Efteråt hällde jag över korallsand och satte fast lite större bitar av korallen.

För att få ytterligare klistereffekt, sprutade försiktigt vatten med blomsprutan. Grus, betong och korallen smälte ihop.

Allting ska få torka ihop. Sedan lägger man stenarna i vatten för att avhärdas. Tänkte det passar utmärkt att ha dem i badkaret när vi åker till Cuba.

Inga kommentarer: