lördag, december 21, 2013

Nystartat akvarium



Det nya akvariet fylldes med iskallt vatten för att undvika metaller, klor och skit från det kommunala varmvattnet. I vattnet hällde jag Happy life - flytande filtermateria och  Bio Bacter.


Vattnet i akvariet värmde jag sedan upp med den stora utedamm-doppvärmaren på 100 W samt två små doppvärmare. Efter ca 2 timmar var vattnet 22 grader!

Sakta "koppade" jag akvarievattnet i hinken där fiskarna var. Att koppa innebär att man sakta blandar ihop vattnet från akvariet till hinken, så att fisken inte får en chock när den släpps i akvariet. Man häller i en kopp vatten var femte minut.

Tyvärr blir vattnet lite mjölkvitt i ett par dagar, så jag får vänta med att dekorera. Det är mycket jobbigt för mig att vänta med dekorationen. Fingrarna riktigt kliar men ett glas rött vin och googla Aquarium decoration tips hjälper lite grand!

Leo tyckte tvunget att Jimmys rosa plast-sjöborre skulle vara i. Det är det ni ser längst fram. Har ni tips på hur man får en åttaåring att vilja ta ut "den supercoola dekorationen" för att främja en naturlig inredning med sten och växter, så är jag oerhört tacksam.

Tacksam är vi givetvis också mot Jimmy - den snälla jultomten från Sjöbo. TUSEN TACK, JIMMY!

Inga kommentarer: