onsdag, december 18, 2013

Provkörning BMW-i3

Först en titt på insidan av BMWs nya elbil i3. Interiören går givetvis i BMW-stil och känns extra modern med en stor GPS i mitten. Bagaget är helt OK. Man får ledigt plats fyra-fem ICA-kassar därbak och under huven finns en liten söt extra låda, där man kan ha bogserlina och lite annat smått och gott.

Jag gillade även dörröppningen av de fyra dörrarna på i3:an. Det var enkelt att ta sig ut från baksätet och fast öppningen ser smal ut på bilden, kändes det som att kliva ut ur en vanlig fyrdörrars. Av säkerhetsskäl kan man inte stänga framdörren utan att bakdörren är stängd. Detta missade jag när jag skulle köra och Jonas inte hunnit in i baksätet. Framdörren studsade ut igen och jag trodde att säkerhetsbältet hade kommit i kläm.




Sen fick en häftig provkörning. BMW i3 är riktigt rolig att köra. Oavsett om man är en kortis-Monica eller en långis-Niklas sitter man högt och mycket bra. Bra sikt åt alla håll och lite av en SUV-känsla i och med höjden.

Accelerationen är snabb och det riktigt kittlar i magen när man gasar på. Elmotorn hörs inte ett dugg och den glider fram som på vingar. Det finns två pedaler - gas och broms. Gaspedalen en bromsfunktion, som jag inte fick riktigt rätt på, så när man släpper gasen bromsar bilen ganska kraftigt. Här behövs nog lite övning och vana för att få en mjuk körning. Orsaken till bromsfunktionen är att då laddas batteriet. Det går dock att koppla bort bromsfunktionen.

Priset är dock lite för högt (runt 350k kr) och räckvidden lite för kort för mig idag. Den går idag runt 16 mil på en laddning. En tvåtakts mopedmotor kan köpas till som tillval. Denna motor laddar då upp batteriet under körning och enligt specifikationen får BMW i3 då en räckvidd på 30 mil.

Sammanlagd är jag ändå mycket positiv till BMW i3. Den är häftig och ligger i tiden. Den är snygg och otroligt rolig att köra. Som pendlarbil (där man kanske även kan ladda den på jobbet) eller andra bil är den super!

Inga kommentarer: