onsdag, februari 19, 2014

DIY dekoration till akvarium


Mitt nya projekt är att göra en frigolitsten till mitt akvarium. På engelska skriver man DIY som står för Do It Yourself. DIY är ett användbart ord om man vill göra saker själv, inte bara akvariestenar i frigolit. Det finns de mest fantastiska innovativa sätt, med bra bilder/filmer/beskrivningar på hemmagjorda saker som blir hur fina som helst.

Ovan är vinnaren i en Aquascape tävling någonstans. Helt otroligt fint, tycker jag. Så denna bilden är min förebild. Jag kör "Sikta högt - nå trätopparna"

Eftersom jag redan vet att finbetong funkar fint, fint i akvariet efter ett par veckors avhärdning i badkaret, kör jag samma koncept. 

Jag ska fokusera på det högra bergsmassivet först. De höga, "randiga", lodräta stenarna byggs med plastliknande frigolit. Denna hittade jag på ÅVC i Lund. Tyvärr låg den perfekta biten på botten av en nytömd container men jag var för feg för att hoppa ner i den. Ångrar mig idag. Men jag fick tre små bitar.

Bakom den låga stenbiten längst fram, tänkte jag att jag gör ett hål där jag kan sätta ner en terrakotta kruka som inte kommer synas. På så sätt får jag en djup och fin håla att plantera växterna mellan låg- och hög stenarna. I krukan kommer jag ha växtsubstrat och ovanpå småstenar så att fiskarna omöjligt kan gräva upp plantan.

På grund av att Malawi älskar böka runt i sanden, kommer den fina gröna mattan ej att överleva. Jag måste även använda växter som Malawi tycker smakar illa, då de gärna tar lite extra grönt till maten. Bra plantor/växter till ett Malawi akvarium är aniubias, javaormbunke, tropica natans och hornsäv.

Som försegling kan man använda expo akvarielack, men eftersom den är så otroligt dyr, funderar jag på att köpa Epolan V lack epoxi från Nordsjö. Enligt ryktet ska det vara halva priset på den. Viktigt är att den inte innehåller antimögel eller andra saker som kan läcka ut i vattnet.


Inga kommentarer: