onsdag, juli 23, 2014

Nu ska det bli Bonsai

Ni som har varit i minilandet på Legoland, vet hur vackert det är med alla miniatyrträd, hus och bilar. Jag blev nyfiken på hur man gör dessa miniträd. Efter google:ande och youtube:ande blev jag ännu mera inspirerarad och stack till Plantagen och köpte en  Taxus Media Groenland på rea!

Sen var det dax att ta fram sekatören och börja klippa. Det mesta av barren på nedre halvan åkte bort och jag försökte klippa efter Bonsai tillverkningens grundregler:

1.  Varannan gren till höger och varannan till vänster
2. Inga grenar rakt fram eller rakt bak
3. Forma trädet endast från en synvinkel.


Därefter tog jag ståltråd och virade runt de grenar jag sakta vill böja. Lite i taget. Skruva och forma. Krokiga grenar ger intryck av hög ålder. De riktigt fina bonsaiträden är superkrokiga!

Så nu får ni vänta 10 år innan ni får se mitt hybridbarrträd i halvlek och ytterligare 30 år innan det är "klart"


Sen gick jag runt i trädgården och hittade detta lilla rotskott undangömt under en buske. Grävde upp den och minsann liknar den inte redan ett litet bonsai?

Paradisträdet, en sukulent, som har hängt med i många år. fick sig en Bonsai makeover den med. När jag sedan tog ytterligare ett träd, frågade Peter lite försiktigt:
- Vi kanske inte behöver göra Bonsaier av alla växterna? Eller??

Inga kommentarer: