tisdag, juli 01, 2014

Vänja sig vid Silkepil - epilator

Brauns silkepil

Sommar och mjuka, hårlösa ben. Jag använder Silkepil - Epilator sedan många år tillbaka och tänkte dela med mig av hur man vänjer sig vid smärtan.

Vad är epilering?
Epilering är en maskin som drar upp hårstråna med roten. Ger samma effekt som vaxning. Brauns epilator heter Silkepil. Många använder ordet Silkepil istället för epilering.

Första gången:
Raka benen med vanlig hyvel. Låt stubben växa ut ett par dagar så att det blir tillräckligt långt för maskinen.
Om du har en silkepil med cool-pad, lägg in den i frysen. Men det går även bra med vanliga kylblock för kylväska eller en isbit-plastpåse med isbitar.

Tag ett varmt bad. Ju varmare desto bättre. När du är som varmast, stig upp och tag fram isen. Sitt så att du kan sträcka benet. Sträckt skinn gör mindre ont. Lägg på isen i ett par sekunder och raka på området som blivit kylt. Gör det rent för djävla ont, sätt ner silkepilen på ett ställe, stå ut med smärtan tills alla hår är borta. Smärtan försvinner.Tag ett nytt andetag och gör samma sak på nästa område. Eventuellt kan du behöva kyla lite igen.

Andra gången.
Redan andra gången gör det mindre ont. Försök att göra andra gången redan efter ett par veckor innan rent för mycket hår har vuxit ut. Upprepa proceduren med värme och kyla. Färre hårstrån = mindre smärta.

Fortsättning:
Efter varje gång blir smärtan mindre. Idag känner jag ingen smärta alls. Håren blir tunnare och framförallt MYCKET färre. På vissa ställen har jag knappt ett hår kvar!

Jag rekommenderar att epilera någon gång på vinterhalvåret också. Mina hårsäckar har nästan gett upp. Jag behöver endast epilera varannan månad för att konstant ha lena ben.

Kommer du över de första två-tre gångerna kommer du aldrig att gå tillbaka till hyvel. 

Inga kommentarer: